onsdag den 20. marts 2013

Del 3: Røde terracottakrukker

Jeg tager lige tråden fra de sidste dage op igen, og viser nogle røde krukker, blandt andet nogle det er malet, for at dæmpe farven. Allerførst en rød krukke jeg ikke kunne drømme om at male, for den har så meget personlighed sådan som den er:


Den har lidt kalkpatina, og derudover har den mange toner af rød/brun. Det er en sydlandsk krukke, så det må have noget at gøre med deres ler eller traditionelle forarbejdning, som gør denne smuk, hvor mange af de røde der tidligere solgtes herhjemme, virkede som om der var blandet farvestof i leret.




Den type krukker jeg nævnte, som ser ud som om der er farve i leret, viser jeg et eksempel på herunder. Jeg har haft den malet engang, men tilsyneladende med lidt for tykt lag, for malingen er næsten helt skallet af. Det er bestemt ikke ucharmerende med det afskallede maling, men dens meget orangerøde vil stikke af fra helheden i min samling af krukker.


Samme krukke med et nyt, ultratyndt lag lysbeige maling, og straks passer den bedre ind i de toner jeg syntes fremhæver planterne, uden selv at skrige på opmærksomhed. (husk at male rigeligt ned på indersiden af krukken, det er grimt hvis jorden ikke dækker)



De orangetonede terracotta har jeg et had/kærligheds forhold til... for med den rette klare pink pelargonie plantet i, er der næppe en type krukke som giver mere middelhavsstemning, men på den anden side, vil jeg gerne have en helhed mellem haven og terrassen med krukkerne, så jeg har forlængst valgt at bruge krukker indenfor en blød farveskala, og derfor begyndte jeg at male de krukker jeg ikke nænnede at smide ud.


Krukken til højre er ligeledes en som blot har fået et mælketyndt lag maling jævnt fordelt, hvor den til venstre er malet med dækkende lag og en afsluttende kalk-effekt, ved at duppe med lys maling, med en grydesvamp. Laget er blevet lovlig tykt og den har på 12 år afskallet lidt, men indenfor grænsen af det charmerende syntes jeg. den har også fået lidt alger, så malede krukker kan altså godt få naturlig patina.


Herunder endnu et eksempel på en rædselsfuld rød krukke, af en type alle sikkert kender, for den blev solgt meget for nogle år siden. Jeg bragte den hjem fra vores henstillingsplads, for at plante en rød rose jeg har gravet op, i håb om at finde en ny ejer til den som værdsætter røde roser.

Jeg malede den meget hurtigt og sjusket (med malingen jeg brugte i min stue) og på trods af den hast den er malet med, syntes jeg egentlig den er brugbar i det nye look.  Den store røde krukke til venstre er naturlig kalkudtræk.


Jeg vil igen lige vise et eksempel på naturlig patina, som inspiration og påmindelse om hvor tilfældigt patinaen farver krukken. Det kan være godt at se, så man ikke fortvivler helt over ikke at kunne male sin krukke ens hele vejen rundt.


Fra dagen er der et par deprimerende snebilleder. Jeg prøver at holde en snefri sti til drivhuset, for at holde sne væk fra drivhus-skydedøren... men ak, det er svært at få fjernet det hele. Som man kan se, sneer det stadig... der er fnug i luften på billedet. Jeg håber I er mindre ramt af sne! :-)



Til slut et billede fra slutningen af 80érne. Her sidder jeg ganske godt tilfreds med mit sydlandske hjørne... men læg mærke til hvor røde alle terracottakrukker var dengang, godt at man i dag kan få nogle smukke afstemte krukker. (krukken under mine knæ er den jeg købte i spanien)

Sommerstemningen er der jo så ikke noget i vejen med! :)

11 kommentarer:

  1. Dejligt at se man ikke er alene om at nedtone grimme potter.

    SvarSlet
  2. De bliver flotte, når du maler dem, det kan jeg godt se.
    Her sner det også og har gjort siden i går morges. Meget deprimerende for datoen :(
    Juhuuu det sner ikke lige nu, lad os håbe det er slut nu.

    SvarSlet
  3. Jeg skal helt sikkert i gang med at male krukker :o)

    Her har det sneet hele dagen, men med meget små fnug!

    SvarSlet
  4. Nå-da. Jeg har nogle glaserede krukker, som jeg måske skal overveje at give en gang med en pensel. Men altså. Jeg er ikke sikker på, at jeg er god til den slags. Måske jeg kommer til at gøre ondt værre. Jeg har også en enkelt plastikpotte, som er hæslig. Gad vidst om den ville blive kønnere af en gang maling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil mene at det kommer an på formen af krukkerne. De krukker jeg har malet, er i traditionelle terracottafacon. Hvis dine glaserede krukker er mere moderne i stilen, kan ren grå måske være en mulighed for at give dem nyt liv. Malingen kan sagtens holde på glat glasering, men kræver nettop et dækkende lag. Når det er gennemtørt, kan du male videre hvis du ikke kan lide det ensfarvede udseende.

      Slet
    2. Ved ikke helt om jeg tør. Kunne måske starte med den af plastik, som har ranker osv. Ligner en af dem du viser.

      Slet
  5. Hej Alice.Ja! det må afprøves på nogle afmine gamle krukker.Men må lige vente på lidt
    varmere vejr,før jeg kan male i udestuen.Er sikker på at manden ikke vil tolorere at
    jeg maler indendøre.
    God aften Jette

    SvarSlet
  6. Det er noget af et projekt du har gang i men resultatet bliver da ganske flot,med planterne frodigt voksende i krukkerne kommer det hele til at se prof. ud:)

    SvarSlet
  7. Jättefina krukor med patina, de omålade krukorna vinner i längden.
    Kram

    SvarSlet
  8. Heisann-takk for interessert kommentar hos meg!
    Ser du har flere innlegg om terracotta-potter,og forskjellen i rødfarven på pottene.
    Terracotta er vanlig blåleire ( på norsk ), dvs. den grå man finner i sjø og på land. Den blir rød ved brenning, men hvor mye rød den blir, avhenger av mengde naturlig jerninnhold i leira.
    Bare til opplysning, så det er ikke tilført ekstra farge :)
    Nå skal jeg kikke videre her inne hos deg!

    SvarSlet
  9. Hej Alice,

    Flotte krukker du har malet :-) jeg har en masse røde lerkrukker jeg gerne vil male hvid/patina ligesom dine, tror du måske man kan bruge sæbevoks/hvid til det eller en hvid spay maling, eller hvilken type maling anbefalder du og hvordan påføre man det på den bedste måde?

    Ann

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...